2011.03.28.
18:48

Írta: kdf

kortárs drámarábor 2011

NYÁRI TÁBOR!!!!

Kortárs Drámatábor augusztus 1. és 7. között a festői szépségű Nován.

A három csoport résztvevői a workshop-jellegű alkotófolyamat során kis
társulatként működik együtt. A magyar nyelvű csoport Garaczi László
Csodálatos vadállatok című drámájával,
az angol nyelven alkotó csoport
az ír Ursula Rani Sarna Blue című darabjával fog foglalkozni, a
harmadik csoport pedig a tábor helyszínéül szolgáló
település
életének, problémáinak megismerésén keresztül nyer betekintést a
színházi alkotófolyamatba. Az egy hét során a táborozóknak lehetőségük
nyílik különböző színházi szakemberekkel egyéb foglalkozásokon is
részt venni. A tábor szakmai garanciáját a vezetők szakirányú
végzettsége és több éves szakmai tapasztalata biztosítja, melyet nem
csak a színházi életben, de Az iskola írója - Az író iskolája színházi
nevelési programunk keretében középiskolások számára tartott
foglalkozások több éves gyakorlatában is szereztek.

Bővebb információ: http://tabor.szinmuhely.hu

Aki április végéig jelentkezik, kedvezményt kap a részvételi díjból!
 

Szólj hozzá!

2010.06.05.
14:42

Írta: kdf

Esős időben jó POSZT-olni és OFF-olni - Index Videó

Elkezdődött a tizedik Pécsi Országos Színházi Találkozó. Június 12-ig tizennégy előadás versenyzik Fáy Miklós szerkesztésében többszáz off-program kíséretében. 

Szólj hozzá!

2010.06.02.
17:37

Írta: kdf

Ariane Mnouchkine: A jelen művészete - könyvbemutató

Ariane Mnouchkine a 20. század második felének egyik legjelentősebb, ráadásul a mai napig aktív rendezőegyénisége. Neve összefonódott az általa 1964-ben alapított Théâtre du Soleil-jével (Napszínház), amely nem csak hazájában, Franciaországban vált mára érettségi tétellé, de bemutatóit évtizedek óta kultikus tisztelet övezi világszerte.

A Mnouchkine által vezetett társulat társadalmi elkötelezettségéről, különböző tradíciókat egyesítő formanyelvéről és kollektív alkotási módszeréről vált ismertté. Fél évszázados színházi munkásságát, a műfaj alkotónemzedékeit inspiráló tevékenységét bemutató számos kiadvány közül az első magyar nyelvű a Krétakör gondozásában jelenik meg a 2010-es Ünnepi Könyvhét és a Pécsi Országos Színházi Találkozó alkalmából.

A közérthető, olvasmányos beszélgetőkönyv reményeink szerint hozzájárul ahhoz, hogy itthon is mind többen felfedezzék ezt az „élő klasszikust”, akiről – egy elhívatott újságírónő kérdéseire válaszolva – a kivételes művészen túl, a közvetlen, esendő, tiszteletre és szeretetre méltó ember képe bontakozik ki előttünk.



További bemutatók:

2010. június 6. (vasárnap) 11:00-13:00 
>>> Bagolyfészek (Pécs, Ferencesek u. 36)

2010. június 8. (kedd) 18:00-20:00 
>>> Ráday Könyvesház (Budapest, Ráday u. 27.)

2010. június 16. (szerda) 15:30-16:30 
>>> Írók boltja (Budapest, Liszt Ferenc tér)

A kötetet bemutatja SCHILLING ÁRPÁD, GÁSPÁR MÁTÉ és a fordítók. 

Ariane Mnouchkine: A jelen művészete – Beszélgetések Fabienne Pascaud-val
A KRÉTAKÖR és a PRAE.HU közös kiadása, 2010
Fordította: Fehér Anita, Kőrösi Petra, Molnár Zsófi, Khaled-Abdo Szaida
Felelős kiadó, szerkesztő: Gáspár Máté
Ár: 2.500 Ft

További iformációk itt:
http://www.prae.hu/prae/news.php?aid=6821&cat=4
http://kretakor.blog.hu/2010/05/31/ariane_mnouchkine_a_jelen_muveszete_kretakor_konyvpremier_az_unnepi_konyvheten_es_a_poszt_on

Szólj hozzá!

Címkék: ajánló könyvbemutató krétakör prae.hu

2010.05.28.
14:15

Írta: kdf

Kortárs Drámatábor 2010

A SzínMűHely Alapítvány bemutatja: 

Kortárs Drámatábor 2010

Szereplők:

Te, színházat szerető, színjátszás iránt érdeklődő diák

Berzsenyi Bellaagh Ádám, rendező

Hollós Gábor, rendező

Garaczi László, író

egyéb színházi szakemberek 

Játszódik Bogácson, 2010. július 24-30.

kerül: 37.500 Ft-ba (jelentkezés június 6-ig 15.000 Ft-os előlegfizetéssel! ) 

Szervezők: Érdekel, hogyan jön létre egy színdarab? Érdekel a rendezés, színészet, dramaturgia? Szeretnéd belülről látni azt, amit eddig csak kívülről szemléltél? Hiányzik nyáron a színház?  

Kicsit gondolkozol, majd magabiztosan felelsz 

Te: Igen! 

Szervezők: Ez esetben szeretnénk meghívni nyári táborunkba, ahol egy héten keresztül egy kortárs angol, illetve egy kortárs magyar drámával fogunk foglalkozni az elemzéstől kezdve egészen a záró előadásig. A résztvevők a workshop-jellegű alkotófolyamat során kis társulatként működnének együtt. A magyar nyelvű csoport Garaczi László Csodálatos vadállatok című drámájával, az angol nyelven alkotó csoport Mark Ravenhill (UK) Citizenship című darabjával fog foglalkozni. A program gerincét a két darab feldolgozása adja, azonban a táborozóknak lehetőségük nyílik a hét során különböző színházi szakemberekkel egyéb foglalkozásokon is részt venni (díszlet-és jelmeztervezés, bábszínészet, stb.).  
A tábor szakmai garanciáját a vezetők szakirányú végzettsége és több éves szakmai tapasztalata biztosítja, melyet nem csak a színházművészeti életben, de Az iskola írója – az író iskolája színházi nevelési program keretében középiskolások számára tartott foglalkozások több éves gyakorlatában is szereztek (Kőrösi Csoma Sándor Gimnázium, József Attila Gimnázium, Jaschik Álmos Szakközépiskola, Budai Középiskola, Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium, Ady Endre Gimnázium, Semmelweis Gyakorló Gimnázium, Berzsenyi Dániel Gimnázium, Szent Gellért Katolikus Gimnázium, II. Rákóczi Ferenc Gimnázium, Szent István Gimnázium, Bródy Imre Oktatási Központ, Szent Angéla Gimnázium, Alsóerdősori Bárdos Lajos Gimnázium, Gödöllői Református Líceum). 

Meggyőztünk, szeretnél jönni 

Te: Meggyőztetek, szeretnék jönni, mi a teendő, hogyan tudok jelentkezni?

Szervezők: A tábor holapján ide kattintva, vagy hívd a fesztiválirodát a +36 1 786 29 33-as számon, vagy küldj e-mailt az info@dramafestival.hu címre! Jelentkezni lehet JÚNIUS 6-ig előlegfizetéssel (készpénzben vagy átutalással fizetve)!

További információk a http://tabor.szinmuhely.hu-n.

Szólj hozzá!

Címkék: ajánló kortárs tábor dráma 2010 drámatábor

2009.11.25.
21:17

Írta: kdf

Laur Kaunissaare Észtországból érkezett a tavalyi workshopra. Arra kértem, hogy meséljen a Teater No99 társulatról és a budapesti elményeiről. Amint látjátok elég sok mondanivalója akadt.

Not afraid of unexpected paths

NO99 might be considered the currently most interesting theatre in Estonia. Interesting in many aspects. They are a kind of aesthetic link between the Estonian and the European theatre scene. Their work is often original in terms of ideas, scenic solutions and themes and at the same time one can clearly see that it has influences from major current European theatre practicioners (mainly German, but also from the Benelux coutries). Tiit Ojasoo and Ene-Liis Semper – the founders and artistic leaders of NO99 – have themselves stated certain aesthetic influences from Castorf, Gotscheff, Gosch and Pollesch. I would add Alain Platel from what I’ve observed.

NO99 was founded in 2004 and saw it’s first premiere in early 2005. Since the very start they have tried to make a few things clear. Their intent is to stage new productions only when there is artistic will and a challenging idea, thus trying to break the tradition of theatre being a kind production line factory for entertainment. This intent was both in writing and their work stated since very early on and it seems they have managed to hold on to it fairly well.

But why this weird name – NO99? The idea behind it is that considering that routine has a somewhat deadening effect on theatre, the founders wanted themselves to be constatly reminded of the ephemeral quality of their work, of time running out. Hence the productions of NO99 are (besides having a title) always numbered in the dimishing order – NO99, NO98, NO98, NO97 etc. Narrowing in to zero, as it were. And smaller, experimental forms or performace art like projects are numbered with fractions (94.5, 93.5 etc). Thus, they said, it would take roughly 15 years to come to zero. Good to have a perspective.

I have seen most of what NO99 has done this far, but unfortunately „Oncle Tom’s Cabin“ – that is now visiting Budapest - is one of their works that I haven’t seen. So I can’t say much about it. What I however can say is that there seems for me to be a recurrent theme in many of their productions. It is a kind of alertness of the actor, a constant state of improvisation, of trying to be open for the unexpected on stage, of checking boudaries of the safe. Maybe the best example of this theme is their recent production - titled as a hommage to the happening by Joseph Beuys - „How to Explain Pictures to a Dead Hare“. There actors seem to be lead by Ojasoo and Semper into looking for a way of performing that has more to do with performace art and less with pure theatre. Not having a psychological role to play, no role structure and developement to follow, and having just a performance art like essential score (and lots of space in it for more or less free improvisation with no reference points) to follow is a professional challenge for the actors and undoubtedly did bring something aesthetically new into Estonian theatre.
 
Having visited the Budapest Festival last year I think what Ojasoo’s way of working most resembles is the Victor Bodó’s production “Council House Stories 0.1” being also rather divised theatre like in structure.

I hope NO99 will do well in Budapest and have a good contact with the Hungarian audience, a contact just as lively has it usually is when they are playing at their own house back in Tallinn.

Laur Kaunissaare

Szólj hozzá!

Címkék: kortárs emlékek 2008 drámafesztivál teater no99

2009.11.24.
23:31

Írta: kdf

Ahogy Eva Kyselová, a fiatal szlovák kritikus látta a tavalyi fesztivált

"I visited Contemporary Drama Festival in Budapest last year and it was also for the first time I attended a Hungarian theatre festival altough I had seen a lot of Hungarian performances before. I was a participant of the AICT young critics seminar which was about to be led by Dirk Pilz but definitely our leader was british theatre critic Ian Herbert. During the seminar we were trying to analyse performances we had seen and also share and compare theatre situation of our countries.

I can not choose just one production which I find the best, all of them were interesting and valuable and also they represent recent hungarian theatre.

Festival gave me a picture of the most interesting trends in theatre and in very short time I could see a lot of different Hungarian productions which probably I would not see one next to each other. I was also very pleased about the organization of the festival which was on high level. I can just recommend to everyone to visitt this festival."

Szólj hozzá!

Címkék: kortárs emlékek 2008 drámafesztivál

2009.11.24.
23:27

Írta: kdf

Csurkonics Iván Horváthországból érkezett a 2008-as fesztivál kritikusi workshopra. Ő így emlékszik a tavalyi fesztiválra.

"A fesztivál kínálatából leginkább a kritikai szeminárium által díjazott előadás, a Bérháztörténetek 0.1 élménye maradt meg bennem. Annak ellenére, hogy Bodó Viktor munkássága egy rijekai vendégszereplés nyomán már Horvátországban is elismert, ez volt vele az első találkozásom! Bizonyos hátrányai ellenére mindenképpen figyelemre méltó volt a Fortedanse társulat Kalevala c. előadása, főleg a finn eposz anyagának nem mindennapi "olvasatánal" fogva. Egészében a fesztiválnak nagyon barátságos volt a hangulata, a szervezők gondoskodtak róla, hogy jól érezzük magunkat"

Szólj hozzá!

Címkék: kortárs emlékek 2008 drámafesztivál

2009.11.24.
20:47

Írta: kdf

Így emlékszik a tavalyi fesztiválra Daria Feherova, a fiatal kritikusok számára rendezett workshop egyik résztvevője

"Last year's Contemporary Drama Festival I attended as a participant of a workshop with Ian Herbert. We would meet together with other young critics every morning to discuss pros and cons of being a critic, writing for different media and talk about performances we saw the day before. Under Ian's leadership we underwent a lot of interesting discussions about the shows and we managed to share opinions, experience and even some personal information and contacts, as a part of our night life in clubs.

It is hard to pick one performance that was really memorable for me, because all of them were unique in their own way. I was quiet impressed by Jelizaveta Bam (The Bladder Circus Company), by their theatrical and metaphorical language, which was still able to communicate with audience.
 
As work in progress we saw Council House Stories 0.1 (Sputnik Shipping Company) which was nice and inspiring, although we all found many problems in the show. Another good idea were Curators – first of all the choice of a venue (it was performed in an old school building), system of work with the audience, the dramaturgy of the stories.
 
Generally, Contemporary Drama Festival was a great experience, including all the shows, midnight talks and last, but not least – conferences about current problems in theatre and criticism."

Szólj hozzá!

Címkék: kortárs emlékek 2008 drámafesztviál

2009.11.21.
22:35

Írta: kdf

Láttál valami érdekeset a KDF-en? Meséld el!

Szólj hozzá!

Címkék: budapest fesztivál kortárs dráma vélemények drámafesztivál

2009.11.21.
22:33

Írta: kdf

Mi volt az eddigi legemlékezetesebb KDF élményed?

1 komment

Címkék: budapest fesztivál kortárs dráma vélemények drámafesztivál

2009.11.21.
21:23

Írta: Anahita (törölt)

Teater No99

A Kortárs Drámafesztivál nemzetközi programjának egyik vendége az észt Teater No99 lesz. De mit is lehet tudni a társulatról?

A No99 színház igazi „kult” társulat Észtországban. 2005-ben, mikor az 1980-ban alapított Valinnastuudio játszóhelyét átvették, és új vezetővel és vele együtt új művészti koncepcióval munkához láttak, vették fel a No99 nevet. A név onnan ered, ahogy az előadásaikat számozzák, az első a No99 volt és azóta visszafelé számolnak. (www.tallin-life.com)

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Laur Kaunissaare, a 7. Kortárs Drámafesztivál fiatal kritikusok számára rendezett workshopjának észt résztvevője, a fesztivál tapasztalatait összegző esszéjében kiemelte, hogy a meglehetősen szövegközpontú észt színházi életben kevés az olyan társulat, akik a saját ötleteikből hoznak létre társulati előadásokat - egyike a keveseknek a Tiit Ojasoo vezette Teater No99. A teljes esszé elolvasható a Fesztivál honlapján, csakúgy, mint a workshop további résztvevőinek írásai.

Szólj hozzá!

Címkék: budapest ajánló fesztivál kortárs dráma drámafesztivál teater no99

2009.11.16.
22:32

Írta: csig

Pippo Delbono: "az olasz színház halott"

Pippo Delbono és társulata az egyik díszvendég idén. Lássuk, hogy vélekedik


a kultúráról.

"Úgy kell tekintenünk a kultúrára, mint segítségre egy jobb életszínvonal eléréséhez. Annyit jelent, mint kutatni, hogy miért születtünk, miért halunk meg és az egész létezésünk okát. Az olasz költő és rendező Pier Paulo Pasolini alapján a kultúra annyi, mint olyan messzire hajítani vágyainkat, amilyen messzire lehet. Ez elkötelezettség az eljövendő generációk, és nem az eljövendő választások iránt."


a színházról.

"Olaszországban a gyönyörű 18. századi színházaink nem tudnak alkalmazkodni tánchoz, költészethez vagy a látványszínházhoz, csak a klasszikus darabokhoz. Nagyon hagyományosak, és építészeti struktúrájuk nem bírja el a megosztottságot. A színházi hatalmasságok hozzá vannak ragadva székeikhez. Ez a tehetetlenség olyan akadály, amit nehéz leküzdeni. A színházi vezetésnek különböző fajtái léteznek; a külföldiek gyakran hoznak egy lélegzetnyi friss levegőt. Le kell rombolnunk a korlátot, ami a mai kulturális realitás – nem félek kimondani, hogy az olasz színház halott."


a társulatáról.

"Miután velük dolgoztam, többé nem tudom elfogadni, hogy a társadalom nehezebben kezelhető tagjaira másképpen nézzenek. Ők váltak sikerem sztárjaivá, ők a karakterek, akikkel végigturnéztam Európa fővárosait a darabjaimmal. Ez megmutatja, hogy a különbözőség alapvető eszköz lehet az emberek látásmódjának kitágításához. Moszkvában mondták nekem, hogy a Down-kóros gyerekeket mindig bezárva tartják. Az én darabomban egy Down-kóros gyermek fejezi be az utolsó jelenetet egy mosollyal, és senki nem tudná jobban csinálni. Buddha fényét látom benne."


(Interjú: Tiziana Sforza, 20/04/07, angolra fordította Caroline Feetam, magyarra Dobszai Eszter)

Szólj hozzá!

Címkék: budapest fesztivál kortárs dráma vélemények pippo drámafesztivál delbono

2009.11.13.
15:10

Írta: kdf_team

KDF '09 előadás ajánló

Szólj hozzá!

Címkék: budapest ajánló video film előadás fesztivál kortárs drámafesztivál

2009.11.11.
23:22

Írta: kdf_team

KDF '09 videó

Szólj hozzá!

Címkék: budapest ajánló video film fesztivál kortárs drámafesztivál

2009.11.08.
19:19

Írta: csig

Mi az első szó, ami eszedbe jut a Kortárs Drámafesztiválról?

5 komment

Címkék: budapest fesztivál kortárs dráma vélemények drámafesztivál

2009.11.06.
12:47

Írta: kdf_team

Sajtószemle - Kultúra.hu

A Kortárs Drámafesztivál idén is nagyot robban
 

November 20-28-ig nyolcadik alkalommal valósul meg a Kortárs Drámafesztivál Budapest, amely ezúttal is a legszínvonalasabb hazai és külföldi színházi produkciókból válogat. Az előadások mellett tudományos konferencia és iskolai nevelési program is színesíti a kínálatot.
 
A Kortárs Drámafesztivál Budapest idén is egyik legfontosabb céljának tekinti, hogy a számos országból hozzánk érkező külföldi szakmai vendégek mellett a Budapesten élő, illetve turistáskodó idegenajkúaknak is megmutassa a magyar színjátszás színe-javát. Ennek érdekében valamennyi, a fesztiválon látható magyar produkció angol felirattal, illetve szinkrontolmácsolással lesz látható.
 

 Krupa Zsófia, Szabó Attila, Bogyay Katalin és Szilágyi Mária

 
A november 20. és 28. között megrendezendő eseménysorozat sajtótájékoztatóján Bogyay Katalin, a Magyar Köztársaság UNESCO-nagykövete, a fesztivál fővédnöke úgy fogalmazott: a fesztivál egyik alapvető feladata, hogy megmutassa a világ színházi fesztiváljainak, producereinek, színházcsinálóinak, mi történik Magyarországon. "Bennünk van a lehetőség, hogy inspiráljuk a világot, de ehhez hagynunk kell, hogy minket is inspiráljanak" - tette hozzá. Kiemelte, idén különös hangsúlyt kap a visegrádi országok jelenléte.
 
Szilágyi Mária fesztiváligazgató szerint évek óta most sikerült az egyik legerősebb magyar szemleprogramot összeállítani. A műsorban olyan előadások kaptak helyet, amelyek eleget tettek a két legfontosabb szempontnak: magukban hordozzák a magyar színház értékeit, a kortárs magyar színház újításait, és képesek párbeszédbe elegyedni a nemzetközi színházi élettel.
 

 Szilágyi Mária beszél

 
A magyar szemleprogramban így olyan produkciók mutathatják meg magukat, mint például Pintér Béla és Társulatának Párhuzamos óra című előadása, a HOPPart Társulat, a Jászai Mari Színház és a Sirály/Városi Színház Szörprájzpartija, vagy A Gézagyerek a Szabadkai Népszínház előadásában. A Bárka Színház, Gergye Krisztián Társulata, a MU Színház és a Budapesti Őszi Fesztivál Találkozás című produkciója mellett a KoMa Társulat, az ALKA.T és az Orlai Produkciós Iroda is képviselteti magát Tasnádi István Fédra Fitnessével, a Maladype Színház pedig két előadását, a Lorenzacciót és a Tojáséjt mutatja be a közönségnek.
 
A nemzetközi mezőnyből a szervezők kiemelték az olasz Compagnia Pippo Delbono Ez az ordas sötétség című "high-tech danse macabre-ját", amely "a színjátszás Rolling Stones-ának" újabb nagy dobása. Igen izgalmas élménynek ígérkezik az észt Teater No99 kortárs Tamás bátya kunyhója-értelmezése, amely improvizációval és különböző adaptálási technikákkal idézi meg és fordítja ki az afro-amerikaiakat kifigurázó amerikai sztereotípia-színház szellemét.
 

 Krupa Zsófia, Szabó Attila, Szilágyi Mária, Sors Vera, Selmeczi Nóra, Dobos Linda és Markó Róbert

 
Két határontúli előadással is találkozhatunk: a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház a Nevet a nap című, felkavaró "péktörténetével" érkezik, a marosvásárhelyi Yorick Stúdió pedig az ún. fekete március baljós eseményeit igyekszik 20/20 című produkciójában feldolgozni.
 
A Twenty Years After névre hallgató konferencia keretében számos külföldi és magyar szakember vitatja meg a közép-kelet-európai dráma és színház elmúlt húsz évének alakulását, a neves magyar drámaírók közreműködésével megvalósuló Az iskola írója - Az író iskolája című színházi nevelési program révén pedig a fiatalok is kivehetik a részüket a jóból.
 
Szerző: Kelemen Éva, Fotó: Kováts Dániel

kultura.hu, 2009. november 5.

Szólj hozzá!

Címkék: budapest ajánló sajtó fesztivál program kortárs drámafesztivál kultura.hu

2009.11.06.
12:13

Írta: kdf_team

Sajtószemle - Népszabadság Online

K.O. a Kortárs Drámafesztiválon

Magyar és nemzetközi színházi produkciókkal, felolvasószínházi estékkel és számos kísérőprogrammal várja a hazai és a nemzetközi közönséget november 20. és 28. között Budapesten a VIII. Kortárs Drámafesztivál - mondták el a programsorozat szervezői szerdai sajtótájékoztatójukon a Merlin Színházban.

Pálfi Ervin, Háy János a...

Pálfi Ervin, Háy János a Gézagyerek című darabjában
Népszabadság - Reviczky Zsolt
 

Mint a rendezvény fővédnöke, Bogyay Katalin UNESCO nagykövet hangsúlyozta, a Kortárs Drámafesztivál fontos feladata ezúttal is az, hogy hírt vigyen a világba a magyar produkciókról, egyben teret adjon a dialógusnak a meghívott külföldi alkotók, színházi szakemberek révén.

Szilágyi Mária fesztiváligazgató szintén a nemzetközi kapcsolatok jelentőségét hangsúlyozta, hiszen a magyar színház - részben nyelvi okokból - „meglehetősen elszigetelt".

A magyar szemleprogramot ezért úgy igyekeztek összeállítani, hogy az bemutassa a kortárs hazai színjátszás legfontosabb újításait és értékeit, ugyanakkor olyan előadások kiválasztására törekedtek, amelyeknek a külföldi nézőnek is van mondanivalójuk. Feliratozással, szinkrontolmácsolással valamennyi magyar produkció angolul is követhető lesz.

A nemzetközi programba idén nem egyetlen vendégországból, hanem különböző régiókból érkeznek előadások. A szervezők elmondása szerint különleges élménynek ígérkezik „az európai színjátszás Rolling Stones"-a, a Compagnia Pippo Delbono produkciója: Ez az ordas sötétség című előadásában az olasz társulat performatív látványszínházi elemekkel operálva, erős és intenzív képekkel mutatja be a halálba vezető mágikus utazást, a közönségben is számos kérdést generálva.

A magyar Krétakörrel rokonítható észt Teater No99 Tamás bátya kunyhója című produkciójában sajátos adaptációs technikákkal és jelmezekkel eleveníti fel a régi amerikai komédiák feketéket kifigurázó sztereotípiáit, míg a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház Rona Zulj fiatal horvát drámaíró Nevet a nap című darabját hozza el Budapestre.

Közös magyar-román produkció a marosvásárhelyi Yorick Stúdió és a bukaresti dramAcum 20/20 című előadása. A Gianina Carbunariu által rendezett darab az 1990. márciusi marosvásárhelyi pogromot eleveníti fel több szemszögből színházi eszközökkel. A helyiekben fájdalmas emlékként élő események közös feldolgozása máig elmaradt, ezért Marosvásárhelyen a társulat minden előadás után beszélgetésre invitálja a közönséget.

A szemleprogramba a szervezők a tavalyi évadban és az idén ősszel bemutatott magyar előadások közül válogattak ki hét produkciót: a Párhuzamos óra (Pintér Béla és Társulata), a Találkozás (Bárka Színház, Gergye Krisztián Társulata), a Szörprájzparti (HOPPart Társulat), a Gézagyerek (Szabadkai Népszínház), a Lorenzaccio és a Tojáséj (Maladype Színház), valamint a Fédra Fitness (KoMa Társulat, ALKA.T) című előadásokat.

A Kortárs Drámafesztivál a Visitor's Programme keretében 25 ír, német, lengyel, örmény, iráni, dél-koreai, egyesült államokbeli és kanadai színházi szakembert lát vendégül; számukra a rendezvény ideje alatt Budapesten játszott előadásokból „ajánlott programot" is összeállítottak a szervezők.

A fesztivál fontos része a felolvasószínházi sorozat: ebben a formában három estén öt brit, német, szlovén és kanadai darabot ismerhet meg a közönség magyar fordításban, míg a november végén fesztiválklubként üzemelő Merlin Színház három kamaraelőadást is kínál.

A Színházi Kritikusok Céhe a nagyközönséghez kívánja közelebb hozni a kortárs drámát, ezért a fesztivál öt előadása után Kritikus óra -K.O. címmel szerveznek közönségtalálkozót.

A rendezvény színházi nevelési programjában a középiskolás korosztályt célozza meg: Az iskola írója - az író iskolája elnevezésű sorozatban 18 kortárs drámaíró - többek között Egressy Zoltán, Garaczi László, Kárpáti Péter, Németh Ákos, Térey János vagy Zalán Tibor - vesz részt rendhagyó irodalomórákon, majd a vállalkozóbb kedvű diákok színházi rendezők segítségével ki is próbálhatják magukat a megismert szerzők egy-egy jelenetében.

Idén Twenty years after címmel nemzetközi konferenciára is sor kerül; a három napos kísérőprogram résztvevői a rendszerváltás és az azóta eltelt húsz év színházra gyakorolt hatását vizsgálják.

A Kortárs Drámafesztivál részletes programja a rendezvény honlapján található.

 NOL.hu, 2009. november 4.

Szólj hozzá!

Címkék: budapest ajánló sajtó fesztivál program kortárs drámafesztivál nol.hu

2009.11.06.
11:49

Írta: kdf_team

Sajtószemle - Színházajánló.hu

Hamarosan indul a 8. Kortárs Drámafesztivál

Az idén nyolcadik alkalommal kerül sor a Kortárs Drámafesztiválra, 2009. november 20. és 28. között. Nemcsak a törekvések változatlanok, de a struktúra is: a 2009. évi Kortárs Drámafesztivál Budapest programja nemzetközi, magyar, felolvasószínházi és kísérő programblokkra tagolódik, emellett a fesztiválklub is színes, határátlépő eseményekkel várja az érdeklődőket.

Bár nemzetközi programunk hagyományos részéről, a vendégország-programról az idén a szűkös anyagiak miatt le kellett mondanunk, mégsem lehetünk elégedetlenek: nemzetközi programunkban az idén a Trafó – Kortárs Művészetek Házával közösen két olyan társulatot is bemutatunk a Kortárs Drámafesztivál közönségének, akik bár Európa-szerte ismertek és elismertek, mindezidáig nem jártak Magyarországon: az olasz Compagnia Pippo Delbonót és az észt No99-et.

Compagnia Pippo Delbono - Ez az ordas sötétség

Compagnia Pippo Delbono - Ez az ordas sötétség

A Compagnia Pippo Delbono Ez az ordas sötétség (Questo buio feroce) című produkcióját hozza el a Kortárs Drámafesztiválra. Az idén a ławi fesztiválon az Új Színházi Realitások Európai Díjjal kitüntetett rendezőáltal kialakított sajátos színházesztétika-munkamódszer kamatozik az Ez az ordas sötétség ében is. Az előadás erős és intenzív képekkel operáló, magával ragadó performatív látványszínház, amely a szöveget csupán kiindulópontnak tekinti. Az előadás nem kérdez, nem állít semmit. Egész egyszerűen mesél. Dadogva, meg-megállva, szavakat, hangokat, képeket keresve, mégis szabatosan adja elő Delbono megrendítő vallomását. A halálba vezető mágikus utazás a közönségben generál kérdéseket; a nézőt különös, szokatlan lelkiállapotba ringatja. Így az Ez az ordas sötétség őtlen és mégis high-tech danse macabre, amely az utolsó pillanatok csodálatos (ön)teremtő erejét idézi meg, s egyúttal a hús-vér valóság földhözragadtságát is megsemmisíti. Mert nem a beteg ember szenvedését mutatja meg, hanem az élettől búcsúzó ember vágyakozását az élet iránt – olyan helyzetben, amikor ez már teljesen irreálisnak tetszik.

Nem véletlen, hogy az észt Teater No99-et Európa-szerte gyakran rokonítják a Krétakör Színházzal. A csapat ugyanis állandó társulattal dolgozik; relatíve hosszú és intenzív workshopmunkával hozza létre produkcióit; jelentős mértékben épít kiváló színészeinek improvizációira; előadásainak tere nem csupán díszlet, de szerves, nem egyszer aktív része a produkciónak; emellett pedig gyakran állít klasszikus műveket új, kortárs fénytörésbe. Ojasoo és csapata egy ilyen meghökkentő adaptációval-átirattal mutatkozik be hazánkban: a Tamás bátya kunyhója a néger sztereotípiák játékos, drámai erejű felelevenítése, mely a szinte teljes Nyugat-Európát bejáró Teater No99 legújabb előadásának első külföldi vendégjátéka.

Teater No99 - Tamás bátya kunyhója

Teater No99 - Tamás bátya kunyhója

Ám nemcsak a jelen, hanem a jövő lehetséges „sztárjait” is bemutatjuk nemzetközi programunkban. A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház Nevet a nap című előadásával egy fiatal drámaíró – a horvát Rona Zulj – és egy fiatal rendező – Antal Attila – debütál Magyarországon; a marosvásárhelyi Yorick Stúdió és a bukaresti dramAcum 20/20 című előadása pedig a vásárhelyi társulat első budapesti megmutatkozása. Az előadást, mely az 1989-es „fekete március” eseményeit dolgozza fel – 1990. március 19-én és 20-án Marosvásárhelyen összecsapott a román és a magyar tömeg, a harcokban mindkét oldalon többen életüket vesztették vagy megsebesültek –, az a Gianina Carbunariu rendezte, aki 2007-ben mady-baby.edu című produkciójával zajos sikerrel szerepelt a Kortárs Drámafesztiválon.

Magyar programunk számszerűen és esztétikailag is gazdagabb a tavalyinál: a magyar showcase-programban – azaz a külföldi vendégeink szánt magyar színházi szemleprogramban – öt nap alatt hét előadást mutatunk be. Olyan innovatív produkciókat válogattunk az elmúlt és az idei évad terméséből, amelyek igazi hungarikumok: felmutatják a kortárs magyar színház erényeit és eredményeit; ugyanakkor kompatibilisek a világszínház eseményeivel és törekvéseivel is: nem másolják azokat, hanem párbeszédbe lépnek velük. A Fédra Fitness és a Szörprájzparti című előadások rendezője maga a szerző, Tasnádi István és Kárpáti Péter. Generációjuk harmadik fontos drámaíróját, Háy Jánost mutatja be a Szabadkai Népszínház A Gézagyerek című produkciója. De vannak olyan alkotói, rendezői előadások is, amelyek kifejezésmódjában nem(csak) a szövegé a központi szerep; a színészi játék, a koreográfia, a mozgás, a jelmez, a tér egyenrangú vagy hangsúlyosabb szerepet kap. Ilyen a Maladype Színház két produkciója, a Balázs Zoltán rendezte Tojáséj és a Zsótér Sándor rendezte Lorenzaccio; a Gergye Krisztián által jegyzett Találkozás; Pintér Béla és Társulata Párhuzamos óra című előadása.

A magyar showcase előadásai egyrészt a fesztivál Visitors’ Programme-jának részeként funkcionálnak: a 2005 óta futó látogatói program keretében nemzetközi színházi szakembereket, neves fesztiváligazgatókat, színikritikusokat hívunk Budapestre Európából és a tengerentúlról, s számukra komplex, egész napos szakmai programokat szervezünk, valamit biztosítjuk annak lehetőségét, hogy a kortárs magyar színház legizgalmasabb alkotóival, műhelyeivel és előadásaival megismerkedjenek.Vendégeket várunk Írországból (Ulster Bank Dublin Theatre Festival), Skóciából (Traverse Theatre), Németországból (New Plays from Europe 2010-Theatre Biennial of Staatstheater Wiesbaden, Festival Theaterformen,Salzburger Festspiele), Lengyelországból (Krakowskie Reminiscencje Teatralne), Örményországból (HIGH FEST International Performing Arts Festival), Iránból (Fadjr International Theatre Festival), Dél-Koreából (SeoulPerforming Festival) és Észak-Amerikából (HERE Arts Center, Performance Space 122, American Theatre Magazine, New York University School of the Arts). Külön örömünkre szolgál, hogy Kanada frankofon és angol nyelvterületéről nyolcfős delegációt fogadhatunk, melynek tagjai a legjelentősebb nemzetközi színházi fesztiválok képviselői.

Másrészt úgy érezzük, kár kihagyni azt a lehetőséget, amit a Budapesten élő, dolgozó, tanuló, turistáskodó külföldiek jelenthetnek a magyar színház számára – közönségként és a magyar színház hírnökeiként. Ezért ebben az évben arra vállalkozunk, hogy megnyerjük őket a kortárs magyar színháznak. Az eddigieknél nagyobb és szélesebb körű promóciós munkával igyekszünk felhívni a figyelmüket a színházi életünk értékeire. Éppen ezért a magyar showcase-programban szereplő előadásokat nyelvileg elérhetővé tesszük a külföldi közönség számára: angol nyelvű feliratozást vagy szinkrontolmácsolást biztosítunk.

Felolvasószínházi sorozatunk azt a célt szolgálja, hogy a hazai közönség és szakma Magyarországon mindeddig ismeretlen, de nagy érdeklődésre számot tartó drámai alkotásokkal és alkotókkal ismerkedhessen meg. A sorozat részeként skót, német, szlovén és kanadai színdarabokat mutatunk be, abban a reményben, hogy az előadások alapjaként szolgáló szövegek a közeljövőben teljesen szcenírozott előadás formájában is láthatók lesznek a magyar színpadokon. A programunkban a skót David Greig, a kanadai Greg MacArthur, a német Dea Loher és a szlovén Simona Semenic egy-egy drámája szerepel. David Greig Europe című darabja azért lehet különösen érdekes a magyar színházi szakma és a közönség számára, mivel azt tematizálja, miként tekintenek Nyugat-Európa „hatalmi pozícióban” levő állampolgárai Közép-Kelet-Európára, így hazánkra. Greg MacArthur snowman című munkája a korunkban olyannyira jellemző elszigetelődés, a „társas magány” jelenségéről rajzol hiteles képet. Dea Loher legújabb, Das letzte Feuer című, a Stücke ’08 – 33. Mülheimer Theatertage, a kortárs német drámák fesztiváljának díjnyertes darabja a jóléti társadalom árnyékos oldalán élők hiábavaló boldogság-keresését mutatja be. A tavalyi kortárs drámafesztiválon nagy sikerrel debütáló Simona Semenic 5kisfiu.si című drámája pedig arról mesél, hogy korunk egyre digitalizálódó világában hogyan épülhetnek emberi kapcsolatok, és valóban érvényes-e még a „gyermeki naivitás” fogalma.

Kísérőprogramunkban tudományos rendezvények, színházi nevelési program és közönségtalálkozók szerepelnek.

A rendszerváltás 20. évfordulójának apropóján háromnapos nemzetközi konferenciát szervezünk, amely előadások, viták és kerekasztal-beszélgetések formájában azt vizsgálja, hogyan alakult, változott a drámaírás és a színház a rendszerváltást követő húsz évben a visegrádi országokban és Közép-Kelet-Európában. A rendezvény jelentőségét növeli, hogy ez az első regionális hatókörű vizsgálat-eszmecsere a témában. Külön érdekesség a konferencia OFF-szekciója, amelyben nem a régió országaiból származó, de Közép-Kelet-Európa színházát kutató tudósok elemzik az elmúlt húsz év színházát és drámaírását. A rendezvényre három földrész tizenegy országából csaknem kéttucat előadó érkezik, elméleti szakemberek és gyakorló színházi emberek egyaránt.

Az iskola írója – Az író iskolája színházi nevelési program rendszeresen a Drámafesztivál egyik legnagyobb sikert arató rendezvénye. A program célja, hogy kortárs drámák olvasására és azokról való gondolkodásra vegye rá a középiskolás diákokat. A rendezvény keretében a fesztivál idejére egy-egy középiskolai osztály vendégül lát egy-egy drámaírót, akinek művet kiválasztotta és előre elolvasta, s fiatal rendezők és a drámaíró segítségével a gimnazisták a gyakorlatban tapasztalják meg, hogyan lesz az ötletből dráma, a drámából pedig színházi előadás. Az iskola írója – Az író iskolája színházi nevelési programot a Kortárs Drámafesztivál 2009-től a határon túli alkotókra is kiterjeszti: Hatházi András színész-drámaíró és Sebestyén Aba rendező, a marosvásárhelyi Yorick Stúdió vezetője látogat el egy budapesti középiskolába.

A fesztivál nemzetközi előadásai után a Színházi Kritikusok Céhének tagjai moderálnak beszélgetéseket az alkotókkal és a közönséggel Kritikus óra – K.O. címmel.

Szeretettel, ízletes ételekkel-italokkal és számos izgalmas előadással-performansszal várja az érdeklődőket a fesztivál klubja, a Merlin. A programban szerepel egyetemi színházi projekt (Kiss Márton: Cucc), formabontó színházi koncert (Ágens és a Kodály-módszer) és kreatív fashion performance (Recikli-bicikli) egyaránt. Utóbbi két rendezvény ősbemutató lesz.

A 8. Kortárs Drámafesztivál részletes programja itt olvasható.

szinhazajanlo.hu, 2009 okt. 22 10:09

Szólj hozzá!

Címkék: budapest ajánló sajtó fesztivál program kortárs drámafesztivál szinhazajanlo.hu

2009.11.02.
17:53

Írta: szilagyi.m

Beköszöntő

Tizenkét éve fogtunk neki először, nyolcadszor rendezzük meg az idén – és hisszük, hogy a Kortárs Drámafesztivál Budapest a megalapítása óta eltelt tucatnyi esztendőben (cseppet sem tucatelőadásaival) megtalálta helyét a hazai színházi életben, és a magyar színház fontos hírvivője lett Európa-szerte. Mert ez alapvető kettős célunk: a világ drámaírásának és színházának új, idehaza ismeretlen útjait megmutatni a hazai közönségnek és szakmának; és innovatív hazai alkotóműhelyeket bemutatni magyar és külföldi vendégeinknek.

Utóbbi törekvés szolgálatában áll magyar szemleprogramunk, melynek előkészítése – az egyre színesebbé váló hazai kortárs színházi kínálat miatt – minden eddiginél több időt vett igénybe. A programban megtalálhatók elmúlt és idei évadbeli bemutatók; a legfiatalabb és a legismertebb magyar alkotók munkái; színdarabra, szövegre és improvizációra épülő előadások; független műhelyek és kőszínházak produkciói, s ezek együttműködéséből született alkotások egyaránt. Úgy érezzük, olyan programot kínálunk, melyet büszkén mutathatunk meg a Budapesten élő, dolgozó, turistáskodó külföldieknek és a fesztiválra érkező csaknem hatvan külföldi színházi szakembernek – Visitors’ Programme-unk és idei tudományos konferenciánk résztvevőinek.

A konferencián azt vizsgáljuk, miként változott a színházművészet és a drámaírás a rendszerváltást követő húsz évben nálunk és Közép-Kelet-Európában. A témát elméleti és gyakorlati oldalról egyaránt körbejárjuk, neves elméleti és gyakorló színházi szakemberek segítségével. A rendezvény jelentőségét növeli, hogy ebben a témában ilyen széles spektrumú eszmecserét még nem rendeztek a régióban: mindösszesen tizenegy országból várunk előadókat.

Nemzetközi programunkban négy előadást mutatunk meg a hazai közönségnek – vezérelvünk a produkciók progresszivitása mellett olyan alkotókat bemutatni, akik ha ismertek is, de még nem jártak Magyarországon. A legfiatalabb generációt Rona Žulj drámaíró és Antal Attila rendező képviselik, akik a szabadkai Kosztolányi Színház színeiben debütálnak Budapesten. Mindeddig a marosvásárhelyi Yorick Stúdiót is csak hírből ismerhette a fővárosi közönség – a fiatal csapat különleges, román-magyar koprodukcióban készült múltfeldolgozó előadással mutatkozik be. Bár az észt Teater No99 társulata is igen fiatal, a csapat máris európai hírnévnek örvend, köszönhetően az előadásaikat jellemző rendkívüli színháznyelvnek, mellyel immár a KDF nézői is megismerkedhetnek. Csakúgy, mint az idén az Új Színházi Realitások díjával kitüntetett világhírű Pippo Delbono unikális expresszív mozgásszínházával, melyet nemzetközi programunk megkoronázásának szánunk.

Szilágyi Mária
fesztiváligazgató

Szólj hozzá!

Címkék: budapest ajánló fesztivál program kortárs drámafesztivál